Rettigheter til individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringsloven

Med opplæringsloven fra 01.08.24 ble begrepet «spesialundervisning» erstattet av tre rettigheter. Disse er retten til:  

  • Individuelt tilrettelagt opplæring § 11-6
  • Personlig assistanse § 11-4
  • Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelemidler § 11-5

Det er skoleeier dvs. kommunen eller fylkeskommunen som fatter vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse og fysisk tilrettelegging. I praksis vil dette ansvaret være delegert til skolen eleven går på. For elever i privatskoler som er godkjent og mottar tilskudd, er det kommunen eller fylkeskommunen som fatter vedtaket.

Individuelt tilrettelagt opplæring (ITO)

Individuelt tilrettelagt opplæring erstatter spesialundervisningsbegrepet slik det har vært med den forrige opplæringsloven som gjaldt frem til 01.08.24. 

Elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) hvis de trenger dette for å kunne få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. ITO kan være at eleven jobbe med egne kompetansemål, har et alternativt innhold i opplæringen, eller at opplæringen blir organisert på en annen måte enn for klassen. Målene skal beskrives i elevens individuelle opplæringsplan (IOP). Elevens IOP skal evalueres årlig.

Et enkeltvedtak fra skolen om individuelt tilrettelagt opplæring skal ha opplysninger om:

  • Innholdet i opplæringen
  • Omfanget av opplæringen
  • Organiseringen av opplæringen
  • Hvilken kompetanse den som skal gi opplæringen skal ha

Den som skal gi eleven ITO må oppfylle kompetansekravene for å bli tilsatt i lærerstilling og kravene om relevant kompetanse i fagene det skal undervises i. Skolen kan jf opplæringsloven § 11-9 gjøre unntak fra kompetansekravet hvis opplæringen blir gitt av en person med universitet- eller høyskoleutdanning, og vedkommende er særlig egnet til å ivareta behovet til eleven.

Hvor mye den som gir ITO må være fysisk til stede bestemmes av behovet til eleven og målene i elevens individuelle opplæringsplan (IOP).  Noen mål er slik den voksne må være fysisk til stede all den tiden eleven har rett til ITO. Det kan også være at eleven får rett til ITO oppfylt ved at den som skal gi opplæringen har forberedt opplegget og ellers er tilgjengelig for å kunne hjelpe eleven ved behov.

Hva den individuelt tilrettelagte opplæringen skal innebære, og omfanget av den, må komme frem av sakkyndig vurdering og vedtaket til eleven. Hvis eleven også har rett på personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller opplæring i mobilitet, må skolen se dette i sammenheng med den individuelt tilrettelagte opplæringen når de fatter vedtaket.

Et tilbud om ITO skal utarbeides i samråd med eleven og foreldrene, og at det skal legges stor vekt på hva eleven og foreldrene mener.

Sakkyndig vurdering fra Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)

PPT skal gi en helhetlig vurdering av elevens behov dersom eleven, i tillegg til individuelt tilrettelagt opplæring (ITO), også trenger personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging.  Den sakkyndige vurderingen fra PPT skal alltid foreligge før skolen fatter vedtak om ITO.

En sakkyndig vurdering skal være utformet slik at det er er enkelt for skolen og foreldrene å se og forstå hvilke faglige vurderinger som PPT har lagt til grunn for sin tilrådning. Innholdet skal være så konkret som mulig og den bør inneholde konkrete tiltak som vil være til hjelp for eleven. Den sakkyndige vurderingen skal også si helt konrket hva som skal være innholdet i elevens ITO. Det vil si at den skal si konkret om eleven følger kompetansemål i fagene for sitt klassetrinn, og om det er avvik fra dette.

Elever som får ITO har rett til det samme totale undervisningstimetallet som andre elever, også om de har avvik fra trinnets fag- og timeplan. Elevens opplæringstilbud skal være likeverdig med det opplæringstilbudet andre elever får.

Målene til elevens ITO skal komme frem både i sakkyndig vurdering fra PPT, og i elevens IOP som skolen lager.

Dersom en elev ikke makter eller har helse til å være på skolen full tid, kan PPT tilråde et delvis eller helt fritak for opplæringsplikt. Dette krever en egen sakkyndig vurdering, det er helt nødvendig med samtykke fra foresatte og elever over 15 år. Dersom det ikke gis samtykke, kan skolen ikke fatte et enkeltvedtak som innebærer delvis fritak for opplæringsplikt. Et slikt fritak skal bare anvendes når det klart er til elevens beste, og det skal ikke erstatte eller tilsidesette elevens rett til ITO.

व्यक्तिगत सहायता  

Med personlig assistanse menes praktisk hjelp og bistand fra en person som kan følge med og hjelpe eleven i skolehverdagen. Det kan være å hjelpe til å følge med i opplæringen, til sosiale aktiviteter i friminuttet, kommunikasjonsstøtte, forflytning rundt i skolens lokaler, bæring av sekk og utstyr, av- og påkledning, måltid og toalettbesøk.

Assistansen kan bli gitt av personer som ikke er tilsatt i lærerstilling. Vedtak om personlig assistanse vil være aktuelt i de tilfellene det ikke er mulig for skolen å legge til rette for eleven innenfor rammene av अनुकूलित प्रशिक्षण etter opplæringsloven § 11-1.

Hjelpen som gis som personlig assistanse skal ikke være direkte knyttet til opplæringen i fag eller mål i den overordnet delen av læreplanverket. Assistenter kan ikke ha faglig ansvar for opplæringen. De skal kun hjelpe til. Assistentens rolle i opplæringen skal ikke være slik at det i praksis er assistenten som gir individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) eller har det faglige ansvaret for opplæringen. Det betyr at skolen ikke kan fatte vedtak der timer med ITO gis av en assistent. Skolen må sørge for at eleven får den opplæringen eleven har vedtak om, og at opplæringen er egnet til at eleven kan nå de opplæringsmålene som følger av elevens IOP.

En elev kan ha rett til personlig assistanse både etter helse- og omsorgstjenesteloven og etter opplæringsloven. Personlig assistanse omfatter ikke medisinering, behandling eller andre helse- og omsorgstjenester. Trenger eleven dette skal kommunen fatte vedtak om helsehjelp i skoletiden. Opplæringsloven gir ikke rettigheter til bruk av BPA i skoletiden, men loven er heller ikke til hinder for at en elev følges av BPA i skolen, særlig for å bistå med oppgaver innenfor personlig assistanse jf. opplæringsloven § 11-4 og med andre oppgaver som er knyttet til elevens helsebehov.

Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler

Eleven kan ha rett til fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler og opplæring i mobilitet etter opplæringsloven § 11-5. Slik tilrettelegging kan være:

  • Fysisk tilrettelegging av elevens arbeidsplass eller i klasserommet
  • Tekniske hjelpemiddel
  • Inventar som er nødvendig
  • Teknisk utstyr og programvare som eleven særskilt trenger
  • Nødvendig opplæring for at eleven skal kunne bruke dette utstyret

Retten gjelder også for blinde eller sterkt svaksynte elever som har behov for nødvendig opplæring i mobilitet slik at de kan komme seg til og fra skolen, og ta seg fram på skolen og i hjemmemiljøet. Dette er en rett til ekstra timer utover det ordinære timerammen i fag- og timefordelingen hvis eleven trenger det, jf. opplæringsforskriften § 1-4. Elever i grunnskolen kan ha rett til inntil 1525 timer og elever i videregående opplæring kan ha rett til inntil 456 timer.

Enkeltvedtak

Skolen skal i et enkeltvedtak ta stilling til hvilken personlig assistanse og/eller fysisk tilrettelegging en elev har rett til å få som del av sitt opplæringstilbud. Skolen må̊ ikke innhente en sakkyndig vurdering fra PPT før det fattes vedtak personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging, men de kan også gjøre det dersom skolen mener det er nødvendig for å få saken tilstrekkelig opplyst. Det er fordi skolen har en utredningsplikt etter लोक प्रशासन अधिनियम की धारा 17.

Utredningsplikten innebærer at saken skal være så godt opplyst som mulig før skolen fatter vedtak. Det innebærer at skolen må̊ innhente nødvendige opplysninger, hvis skolen selv ikke har tilstrekkelig kunnskap til å fatte vedtak. Det betyr at det i noen tilfeller vil være behov for en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. I andre saker vil skolen ha behov for å innhente vurderinger fra andre instanser, for eksempel helsetjenesten. Dette må̊ skolen vurdere fra sak til sak.

Et enkeltvedtak fra skolen skal i utgangspunktet kun gjelde for ett skoleår av gangen. Det gjelder også for vedtak om ITO.

Vedtaket skal inneholde opplysninger om skolens faglige vurdering av elevens behov. Eleven skal få mulighet til å bli hørt om sine meninger om det vedtaket gjelder. Vedtaket må også inneholde skolens selvstendige faglige vurdering av elevens beste j. Barnekonvensjon art. 3.  Det er ikke tilstrekkelig at skolen viser til at det har blitt gjort slike vurderinger av PPT i sakkyndig vurdering. For at vedtaket skal være gyldig må skolen som vedtaksmyndighet selv gjøre en individuell vurdering av barnets stemme og barnets beste.

Når du mottar et enkeltvedtak fra skolen kan du innen tre uker klage på:

  • Avslag om rett til ITO, personlig assistanse og/eller fysisk tilrettelegging
  • Innholdet i enkeltvedtaket
  • Skolen saksbehandling av vedtaket dersom du mener saken ikke var godt nok opplyst før skolen fattet vedtaket eller at vedtaket inneholder feil

Du kan også klage på manglende gjennomføring av vedtaket. Denne klageretten har eleven gjennom hele skoleåret eller så lenge vedtaket varer.

विधान

Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

शिक्षा अधिनियम

Forvaltningsloven § 17 (om forvaltningsorganetsutredning- og informasjonsplikt)

विषयसूची

hi_INहिन्दी
खोज