BPA-leverandør

VALG AV BPA-LEVERANDØR

Dere har fått innvilget BPA og nå skal dere velge BPA-leverandør. Landets BPA-leverandører er det mange av og de har ulike driftsmodeller, tjenester og vilkår! I dette skrivet har vi samlet noen gode råd til dere som dere kan bruke på veien mot valg av BPA-leverandør for deres barn og familie.

Det er viktig at du og din familie tenker igjennom hvilket behov dere har, og hva dere ønsker hjelp til. Hvor selvstendig du ønsker å være, om det er viktig for deg at leverandøren har fysiske kontor i kommunen din, tilgjengelighet på telefon osv.

BPA-leverandørene i Norge er har ulik praksis, noe vi i Løvemammaene mener er bra, da behovene er ulike fra person til person.

Undersøk alltid med flere leverandører før du velger firma. 

Gode spørsmål til BPA-leverandører i forkant av et valg:

Lønn

  • Hva er startlønn for assistenter? 
  • Hva ligger kveldstillegget på? 
  • Hva ligger helgetillegget på? 
  • Hva ligger helligdagstillegget på?
  • Gir dere lønn etter fagligkompetanse dersom assistenter har ekstra utdanning som vil være et gode i stillingen?
  • Hvilken lønnsstige har dere? 
  • Hvor mange prosent avsettes det i pensjon? 

Har dere driftsbudsjett? I så fall, hvor mye settes av i driftsmidler?

Og hva får man bruke driftsmidlene på?

  • Kost og losji ved reiser/ferier?
  • Kursing av assistenter?
  • Innleie av foredragsholder ved fagdager for BPA teamet.
  • Pizzakveld til assistenter?
  • Forbruksmateriell som f.eks. kaffe, dopapir, såpe, håndsprit, munnbind, penn og papir, vaskekluter osv.
  • Arbeids PC til assistentene?
  • Arbeids PC til arbeidsleder? (for å kunne administrere)
  • Møbler til assistentene?
  • Erstatter skader som assistenter påfører?
  • Gaver til assistenter?
  • Dekning av kostnad for aktivitet assistenten tar med barnet på, f.eks. kino, bowling etc.?

Rådgiver

  • Fast rådgiver? 
  • Hvis rådgiver er syk/borte – er det en sekundær rådgiver?
  • Hvor tilgjengelig er rådgiver? Er det mulighet for deltagelse på personalmøter, ansvarsgruppemøter, dialogmøter osv.?
  • Oppfølging/ opplæring i oppstarten? Opplæring i arbeidslederrollen/ opplæring for assistenter i sin rolle. 

Kan leverandør og arbeidsleder dele på oppgaver?

  • Alltid, eller delvis (ved egen sykdom osv.)
  • Kan leverandør ta ansvar for sykefravær?
  • Oppfølging av sykefravær?
  • Kan vanskelige situasjoner med assistenter tas av leverandør?
  • Kan man få bistand til vaktplanlegging?
  • Bistår leverandør i søknad- og klageprosesser?

Kontor i kommunen/ avstand til leverandør?

  • Er det mulig å låne leverandør sine lokaler til intervjuer / julebord/ sosiale tilstelninger for et godt arbeidsmiljøet.
  • Tilgjengelighet på telefon? Er det vakttelefon 24/7?

HMS

  • Avviksrutiner hvordan håndteres avvik? 
  • Forsikring av assistenter, både skade-, ulykke- og reiseforsikring
  • Hvis man benytter Tamigo, hvordan sikrer man føring av vaktplan for blinde (det fungerer ikke i dag)
  • Rekruttering, annonsering. Hvor og hvem gjør hva? 
  • Hva skjer om jeg ikke får dekket inn en vakt? 
  • Lønnet personalmøter/kurs? (som ikke trekkes fra vedtakstimer)

Dersom du har et barn med mye medisinske problemstillinger, så kan det være lurt å spørre om BPA-leverandør hvordan de stiller seg til helsehjelp i BPA, og om de har egen sykepleier ansatt i firma. Noen firma har nemlig utelukket helsehjelp fra BPA, så det kan være viktig å avklare.

Lykke til med valget! 

Rull til toppen