Dere har fått innvilget BPA og nå skal dere velge BPA-leverandør. Landets BPA-leverandører er det mange av og de har ulike driftsmodeller, tjenester og vilkår. I dette skrivet har vi samlet noen gode råd til dere som dere kan bruke på veien mot valg av BPA-leverandør for deres barn og familie.
Det er viktig at du og din familie tenker igjennom hvilket behov dere har, og hva dere ønsker hjelp til. Hvor selvstendig du ønsker å være, om det er viktig for deg at leverandøren har fysiske kontor i kommunen din, hvordan tilgjengeligheten er på telefon osv.
BPA-leverandørene i Norge har ulik praksis, noe vi i Løvemammaene mener er bra, da behovene er ulike fra person til person.
Undersøk alltid med flere leverandører før du velger firma.
Gode spørsmål til BPA-leverandører i forkant av et valg
Lønn
- Hva er startlønn for assistenter?
- Hva ligger kveldstillegget på?
- Hva ligger helgetillegget på?
- Hva ligger helligdagstillegget på?
- Gir dere lønn etter fagligkompetanse dersom assistenter har ekstra utdanning som vil være et gode i stillingen?
- Hvilken lønnsstige har dere?
- Hvor mange prosent avsettes det i pensjon?
Har dere driftsbudsjett? I så fall, hvor mye settes av i driftsmidler? Og hva får man bruke driftsmidlene på?
- Kost og losji ved reiser/ferier?
- Kursing av assistenter?
- Innleie av foredragsholder ved fagdager for BPA-teamet.
- Pizzakveld til assistenter?
- Forbruksmateriell som f.eks. kaffe, dopapir, såpe, håndsprit, munnbind, penn og papir, vaskekluter osv.
- Arbeids PC til assistentene?
- Arbeids PC til arbeidsleder? (for å kunne administrere)
- Møbler til assistentene?
- Erstatter skader som assistenter påfører?
- Gaver til assistenter?
- Dekning av kostnad for aktivitet assistenten tar med barnet på, f.eks. kino, bowling etc.?
Rådgiver
- Fast rådgiver?
- Hvis rådgiver er syk/borte – er det en sekundær rådgiver?
- Hvor tilgjengelig er rådgiver? Er det mulighet for deltagelse på personalmøter, ansvarsgruppemøter, dialogmøter osv.?
- Oppfølging/opplæring i oppstarten? Opplæring i arbeidslederrollen/opplæring for assistenter i sin rolle.
Kan leverandør og arbeidsleder dele på oppgaver?
- Alltid, eller delvis (ved egen sykdom osv.)
- Kan leverandør ta ansvar for sykefravær?
- Oppfølging av sykefravær?
- Kan vanskelige situasjoner med assistenter tas av leverandør?
- Kan man få bistand til vaktplanlegging?
- Bistår leverandør i søknad- og klageprosesser?
Kontor i kommunen/ avstand til leverandør?
- Er det mulig å låne leverandør sine lokaler til intervjuer/julebord/sosiale tilstelninger for et godt arbeidsmiljø.
- Tilgjengelighet på telefon? Er det vakttelefon 24/7?
HMS
- Avviksrutiner (hvordan håndteres avvik)?
- Forsikring av assistenter, både skade-, ulykke- og reiseforsikring
- Hvis man benytter Tamigo, hvordan sikrer man føring av vaktplan for blinde (det fungerer ikke i dag)?
- Rekruttering, annonsering. Hvor og hvem gjør hva?
- Hva skjer om jeg ikke får dekket inn en vakt?
- Lønnet personalmøter/kurs? (som ikke trekkes fra vedtakstimer)
Dersom du har et barn med mye medisinske problemstillinger, så kan det være lurt å spørre BPA-leverandør hvordan de stiller seg til helsehjelp i BPA, og om de har egen sykepleier ansatt i firma (noen firma har nemlig utelukket helsehjelp fra BPA, så det kan være viktig å avklare).
Lykke til med valget!