Verken «Løvemammaene» eller Alexander tjener personlig penger på at de deler i sosiale medier. De tilhører de to siste kategoriene: De som ikke fikk stemmen sin frem på andre måter, skriver Stine S. Machlar i Handikapnytt.
Hun har skrevet en reportasje om det hun kaller de nye samfunnspåvirkerne. Hun fulgte Elin Gunnarsson og Bettina Lindgren tett over et års tid, ikke lenge etter at de startet opp Snapchat-kanalen til Løvemammaene.
«Alexander Skadberg ville fortelle sin historie og bli hørt. Elin Gunnarsson og Bettina Lindgren krevde politisk gjennomslag for foreldre med sterkt funksjonshemmede barn. Først da de tok i bruk sosiale medier og mobiliserte med mobilen, begynte ting å skje.»
I reportasjen får dere et innblikk i kampen for pleiepengene, hvorfor de startet Snapchat-kanalen og refleksjoner rundt eksponering og det å slippe så mange tett på livene sine.
– For oss ble sosiale medier og eksponering dessverre et viktig og nødvendig hjelpemiddel for å få endra regelverket, sier Bettina og Elin i dag.
Les reportasjen i sin helhet på Handikapnytt.
Denne reportasjen er opprinnelig skrevet som Stine Slettås Machlars bacheloroppgave i journalistikk ved Høyskolen Kristiania. Machlar er tilknyttet Handikapnytt som frilansjournalist.